Czym jest tokenizacja?
BlockchainDzisiejsze czasy to wspaniała przestrzeń dla powstawania innowacji technologicznych. Dzięki inicjatywom takim jak crowdfunding, pomysły, które kiedyś nie miały szansy ujrzeć światła dziennego, dziś mogą zdobyć popularność. Elementem procesu finansowania inicjatyw biznesowych jest wykorzystanie blockchain i tokenizacja. Na czym ona polega i jakie są jej zalety? Dowiedz się z artykułu!
Rola tokenizacji w projektach zdecentralizowanych
Tokenizacja to forma cyfryzacji biznesu w oparciu o blockchain. Firmy chcące rozwijać swoja działalność, decydują się na emisję tokenów, które można nabyć za pieniądze fiat. Pozyskane środki trafiają do organizacji (emitenta cyfrowych aktywów), by za ich pomocą finansować osiąganie określonych celów, jak np. stworzenie aplikacji. Inwestorzy otrzymują w zamian określoną ilość tokenów. Tego rodzaju aktywa mogą mieć funkcję użytkową, np. nadawać posiadaczom specjalne przywileje, takie jak dostęp do specjalnych funkcji platformy lub możliwość udziału w głosowaniach odnośnie do dalszego rozwoju projektu. Kupującymi może przy tym również kierować motyw spekulacyjny – inwestują w dane przedsięwzięcie licząc, że wartość tokena będzie rosnąć w czasie. Jest to uzasadnione podejście, ponieważ w branży blockchain historia pokazała, że stopy zwrotu na poziomie tysięcy procent nie są niczym nadzwyczajnym, jeśli token został kupiony odpowiednio wcześnie.
Czym różni się token od kryptowaluty?
Aby w pełni zrozumieć terrmin tokenizacja, warto wyjaśnić, czym różni się token od kryptowaluty. Choć na oba w mowie potocznej mówi się “krypto”, to oznacza to jedynie, że aktywa opierają się o kryptografię. Omówmy różnice, jakie występują między nimi. Kryptowaluty posiadają własny blockchain. Tokeny są oparte o już istniejące blockchainy i mogą być tworzone w różnych standardach jak np. BEP-20 lub ERC-20. Tworzenie kryptowaluty jest również znacznie trudniejsze niż tokenizacja. Wymaga to zespołu doświadczonych programistów, którzy będą umieć stworzyć od podstaw blockchain. To dopiero połowa sukcesu. Największym wyzwaniem jest zdobycie bazy oddanych użytkowników, którzy uznają wyższość Twojego chaina nad tymi, które już istnieją. Rozwój łańcucha bloków i kryptowaluty jest również bardzo drogi w przeciwieństwie do rozwoju tokena.
Warto przy okazji wyjaśnić, do czego odnosi się szeroko używane słowo altcoin. To proste – bitcoin był prekursorem wszelkich zdecentralizowanych aktywów. Altcoiny to kryptowaluty inne niż bitcoin, np. Dash czy Dogecoin, ale nie tokeny. W kantorze wymienbitcoina.pl kupisz wszystkie wiodące kryptowaluty.
Tokenizacja – techniczna strona
Jak wspomnieliśmy wcześniej, token powstaje w oparciu o już istniejące blockchainy. Proces tokenizacji jest zależny od tego, jaki blockchain wybierzemy, jednak w celu lepszego zrozumienia, opowiemy jak to wygląda w przypadku standardu ERC-20. Jest on bardzo popularny, wiele cyfrowych tokenów powstało na blockchainie Ethereum. Proces tworzenia rozpoczyna się od pobrania odpowiedniego oprogramowania, gdzie z poziomu kodu źródłowego ustala się podaż tokenów, nazwę, skrót, ilość miejsc po przecinku oraz wartość prowizji za kontraktowanie transakcji. Jest to bardzo proste, jednak to dopiero pierwszy krok. Najtrudniejszym elementem jest przekonanie rynku, że Twój token to właściwa inwestycja.
Rola marketingu w rozwoju projektu blockchain
Branża kryptowalut bije rekordy popularności, oferując nam nieprzebraną ilość projektów, których autorzy chcą realizować określony plan. Zawarty jest on w roadmapie. Zazwyczaj ma ona podział na kwartały, w każdym z nich zawarty są konkretne kroki milowe, czyli ważne punkty w rozwoju produktu. Marki wykorzystują kanały social media oraz komunikatory, takie jak Discord czy Telegram, by na bieżąco informować swoje community (grupę odbiorców) o tym, jakie postępy zostały poczynione względem planu. Miarą rzetelności projektu jest odpowiednia komunikacja i transparentne informowanie inwestorów, co się dzieje w firmie wewnętrznie. Agencje takie We Make It specjalizują się w profesjonalnej obsłudze projektów zbudowanych na blockchain.
Czym jest whitepaper?
Whitepaper (WP) można najprościej zdefiniować jako dokumentację projektu. W zależności od charakteru przedsięwzięcia może ona przybierać różną formę. W niektórych whitepaperach przeważa część techniczna, biznesowa, ideowa lub marketingowa. Dobra dokumentacja to taka, która pozwala w pełni zrozumieć, jaką wartość dodaną dostarczy produkt na rynek oraz dlaczego warto zainwestować w token przypisany danemu projektowi. Autorzy muszą mieć na uwadze, że WP to niezbędny element dla osoby rozważające inwestycję. Wykonując tzw. DYOR (Do Your Own Research), potencjalny inwestor będzie układał w swojej głowie scenariusz dotyczący przyszłości inwestycji i firmy. Niezbędne elementy whitepapera to wspomniana roadmapa, tokenomia – liczbowe określenie alokacji tokenów w poszczególne obszary projektu, model biznesowy – wyjaśnienie skąd będzie się brała wartość dodana, cel projektu oraz informacje na temat teamu.
Osoba wykonująca research często może spotkać się również z takimi dokumentami jak litepaper – skrócona wersja WP. Często występuje także pitch peck – krótka prezentacja projektu oraz one pager – graficzne przedstawienie najważniejszych elementów. Kluczową dokumentacją pozostaje jednak whitepaper.
Czym jest Initial Coin Offering?
Initial Coin Offering (ICO) jest metodą crowdfundingowego zbierania kapitału z rynku poprzez emisję tokenów. Jest ona regulowana za pomocą tzw. smart contractu, czyli samowykonującej się umowy zapisanej w blockchain. Jej działanie opiera się na tym, że spełnienie określonego warunku, automatycznie daje rezultat. Oznacza to w praktyce, że jeżeli w inteligentnym kontrakcie zawarty zostanie warunek, że przesłanie ilości x danej kryptowaluty, skutkować będzie transferem ilości x tokenów. Inwestor może być pewien, że aktywa na pewno do niego trafią. Smart contracty są otwartoźródłowe, co oznacza, że każdy może mieć wgląd do kodu, który warunkuje określony schemat postępowania. Nie eliminuje to całkowicie ryzyka inwestycyjnego. Wciąż istnieją zagrożenia fundamentalne, takie jak upadek projektu lub nieuczciwość ze strony autorów. Pod względem technicznym jednak jest to najbezpieczniejsza jak do tej pory metoda wymiany aktywów.
Podsumowanie – tokenizacja to paliwo napędzające projekty
Kiedyś szukanie finansowania dla swojego pomysłu wymagało znalezienia inwestora, który wykładał miliony w zamian za udział w przyszłych zyskach. Popularnym rozwiązaniem był venture capital. Miał on jednak główną wadę, jaką była bariera wejścia. Nie ma statystycznie wielu multimilionerów w społeczeństwie, by móc rozwijać swoje pomysły na startupy. Była to wada zarówno dla osoby szukającej finansowania, jak i inwestora. Trudno było przekonać jednostki, że pomysł, który wyprzedza swoje czasy, jest warty uwagi. Z kolei ci, którzy widzieli w nim wartość, nie mieli zwykle możliwości inwestycji przez brak wystarczającej ilości kapitału. Dziś jest zupełnie inaczej. Mając w kieszeni nawet niewielkie kwoty, możemy z łatwością kupić tokeny projektu, w którym widzimy potencjał. To jest właśnie największa zaleta blockchain – tworzenie nieograniczonej przestrzeni dla wyzwalania ludzkiej kreatywności.
Ten artykuł nie jest poradą inwestycyjną.